تاریخ انتشار : شنبه 30 اسفند 1399 - 8:26
کد خبر : 100744

طرح شهید سلیمانی، رایگان و موثر در مقابله با کرونا

طرح شهید سلیمانی، رایگان و موثر در مقابله با کرونا

انجام طرحهای مختلف در مقابله با کرونا از جمله محدودیتهای هوشمند و همچنین طرح مسجد، سنگر سلامت یا همان طرح شهید سلیمانی باعث شد که به گفته استاندار خراسان رضوی، وضعیت این استان بهبود چشمگیری یافته و شمار فوتی های کرونایی آن از ۶۰ نفر در روز به یک تا ۲ نفر کاهش یابد و این

انجام طرحهای مختلف در مقابله با کرونا از جمله محدودیتهای هوشمند و همچنین طرح مسجد، سنگر سلامت یا همان طرح شهید سلیمانی باعث شد که به گفته استاندار خراسان رضوی، وضعیت این استان بهبود چشمگیری یافته و شمار فوتی های کرونایی آن از ۶۰ نفر در روز به یک تا ۲ نفر کاهش یابد و این استان که زمانی تنها ۲۲ شهر قرمز داشت اکنون ۱۶ شهر آبی و ۱۷ شهر زرد داشته باشد.

این طرح از آبان امسال با حضور مسوولان خراسان رضوی با حضور و سخنرانی ویدئوکنفرانسی رییس سازمان بسیج مستضعفان از مشهد آغاز و به تدریج در همه استانها فراگیر شد.

طرحی رایگان برای سلامت
معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح از ۲۰ آبان ماه امسال در استان آغاز شده است، گفت: طرح یاد شده هیچ بار مالی برای مردم ندارد. بیماریابی، امدادرسانی و ارائه دیگر خدمات بر عهده پایگاههای سلامت مساجد است.
دکتر محمود صادقی وزین اظهار داشت: پشتیبانی و حمایت از بیماران در دوره قرنطینه با رفع موانع معیشتی از جمله اهدای بسته‌های کمک معیشتی به خانواده بیماران، رفع موانع شغلی در زمینه اخذ و ارائه گواهی مرخصی استعلاجی معتبر و برطرف کردن مشکلات شخصی شامل خرید و انجام امور جاری زندگی فرد بیمار در صورت نیاز، با استفاده از ظرفیت جوانان بسیجی مومن، امین و معتمد محل از جمله اهداف این طرح است.
وی گفت: هدف گذاری طرح آن بود که جامعه با کمک خود مردم از این بحران کرونا عبور کند و با توزیع بسته‌های معیشتی حمایتی بین خانواده‌های شناسایی شده که دچار کرونا و مشکلات آن شده اند و البته برنامه هایی برای آموزش مردم به منظور مقابله هرچه بهتر با شیوع این ویروس طراحی شد، که به صورت حضوری و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به اجرا درآمد و همچنان ادامه دارد.
معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه امام رضا(ع) گفت: با توجه به شیوع نوع بدتر و مخربتری از ویروس کرونا که با عنوان کرونای انگلیسی شناخته شده است و برای جلوگیری از شیوع آن، طرح رزمایش سلامت نیز به صورت ضربتی در حال اجرا است.
دکتر صادقی وزین گفت: طرح رزمایش سلامت که وظیفه غربالگری مردم تمامی نواحی بسیج استان خراسان رضوی را با مراجعه به در منازل و گرفتن تست کرونا و ثبت آن در سامانه وزارت بهداشت بر عهده دارد نیز در حال انجام است.
وی با اشاره به ابلاغ فرماندهی سپاه، مبنی بر تشکیل رابط سلامت و دفاع زیستی در تمامی نواحی، حوزه‌ها و پایگاه‌های بسیج گفت: در تمامی نواحی این ساختار پیاده شده تا بتوان قوی‌تر از گذشته در کمک و یاری رساندن به مردم پای کار باشیم و در برون رفت از بحران کرونا، با توزیع بسته‌های حمایتی و معیشتی با قدرت‌تر  و سریع‌تر از گذشته مردم را همراهی کنیم.
وی ادامه داد: تشکیل این ساختار باعث شد تا مثلثی از رابطان معاونت سلامت و دفاع زیستی، بسیج جامعه پزشکی و نیز شبکه بهداشت و درمان در تمامی نواحی شکل بگیرد و این اقدام قطعا هماهنگی بیشتر و بهتری را برای حل مشکلات مردم به خصوص در این وضعیت کرونا به همراه خواهد داشت.
وی اظهار داشت: کرونا هر چند مشکلات زیادی ایجاد کرد اما خوبی‌هایی را نیز با خود داشته است که از جمله تشکیل پایگاه های سلامت در نواحی بسیج است که باعث شد به سطوح زندگی مردم بسیار نزدیک شویم و مشکلات آنان را حس کنیم.

توجه به حاشیه شهر
مسوول دفاع زیستی معاونت سلامت سپاه امام رضا(ع) خراسان رضوی هم گفت: در قالب طرح شهید سلیمانی، شناسایی بیماران از طریق شبکه محله‌ای، معرفی به مراکز جامع سلامت منتخب، تسهیل هدایت بیمار به درمانگاه، نقاهتگاه و بیمارستان مطابق فرایند تعریف شده دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود که این اتفاق در ۱۵۰ مرکز تخصصی و پشتیبانی در حال انجام است.
کاظم خدنگی با بیان اینکه این طرح توجه ویژه‌ای به حاشیه شهرها دارد، افزود: با توجه به اینکه پس از شیوع کرونا بسیاری از واحدهای تولیدی از نظر اقتصادی دچار مشکل و عده بسیاری از این ناحیه بیکار شدند بر همین اساس موضوع معیشت مردم نیز مورد توجه قرار گرفت.
وی گفت: شناسایی بیماران مشکوک به کرونا از راه تست پی. سی. آر، خوداظهاری، غربالگری حضوری و تلفنی و همچنین آموزش مقابله با این ویروس و امر به معروف سلامت از جمله کارهایی است که در طرح مسجد، سنگر سلامت انجام می‌شود.
وی افزود: طرح غربالگری رزمایش سلامت یا طرح شهید سلیمانی ۲ نیز از ۱۵ اسفند آغاز شده است که بر اساس آن تیم های آموزشی با حضور در منازل نقاط مورد نظر، آزمایش پی. سی. آر از شهروندان به عمل می آورند.
این طرح با مشارکت ۲۶۰۰ پایگاه، ۸۰۰ تیم نظارتی از ناظران شبکه بهداشت، هلال احمر و بسیج، ۲ هزار و ۶۰۰ تیم حمایتی، هزار تیم مراقبتی و ۲ هزار و ۶۰۰ تیم رصد و شناسایی انجام می شود.

تشدید طرح بیماریابی
رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی نیز گفت: ارائه حدود ۳۰ هزار مشاوره پزشکی، بیش از ۱۶۰ هزار مورد امر به معروف سلامت و همچنین شناسایی بیش از ۲۵ هزار نفر مشکوک به کرونا از جمله اقداماتی است که تاکنون در قالب اجرای این طرح انجام شده است.
دکتر محسن ذاکریان افزود: اجرای طرح شهید سلیمانی به منظور کنترل وضعیت کرونا و همچنین تشدید بیماریابی از اواسط اسفندماه آغاز شد که در ۲ نوبت ۲ هفته‌ای تا اواسط فروردین آینده ادامه دارد. طبق برنامه ریزی انجام شده تا اواسط فروردین آتی با اجرای این طرح ۱۰۰ هزار نفر رهگیری خواهند شد که اقدام بسیار موثری در پیشگیری از تشدید بیماری است.
وی گفت: از شهروندان هم درخواست می‌کنیم با توجه به رایگان بودن تست سریع کرونا و مشخص شدن جواب در کمتر از ۲۰ دقیقه، در صورت مشکوک بودن به بیماری در این خصوص کوتاهی نکنند، زیرا ناآگاهی از بیماری می تواند  علاوه بر خود فرد به اطرافیان وی نیز آسیب برساند.

ثبت نام در مجمع

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مساجد