اقامه نماز جماعت دونفره چه تاثیری بر روابط زوجین دارد؟/نماز جماعت خانوادگی تمرین پایبندی کودکان به نماز

گروه زندگی: یکی از رفتارهایی که امروزه بسیار در فضای مجازی به چشم می خورد انتشار تصاویر نماز جماعت دو نفره و اقتدا کردن زن به شوهر  در اینستاگرام است. زوج های مذهبی می گویند هدف از انتشار این تصاویر ترویج یک سنت خوب در زندگی مشترک است اما این سوال پیش می آید که […]

گروه زندگی: یکی از رفتارهایی که امروزه بسیار در فضای مجازی به چشم می خورد انتشار تصاویر نماز جماعت دو نفره و اقتدا کردن زن به شوهر  در اینستاگرام است. زوج های مذهبی می گویند هدف از انتشار این تصاویر ترویج یک سنت خوب در زندگی مشترک است اما این سوال پیش می آید که آیا اقتدای زن به شوهرش از نظر شرعی درست است و یا اینکه می تواند تاثیرمثبتی در روابط زوجین داشته باشد؟

 

آیا می توان به همسر یا پدر خانواده اقتدا کرد؟

شرایط نماز جماعت و امام جماعت در رساله های عملیه بیان شده، بجا آوردن نماز جماعت در منزل و اقتدا کردن به شوهر نیز اگر مطابق با آن شرایط باشد صحیح است ومی‌تواند  آثار و پاداش به جا آوردن نماز جماعت را نیز نصیب امام جماعت و ماموم نماید.

همچنین رهبر معظم انقلاب در پاسخ به این پرسش می فرمایند: «با وجود شرایط امام جماعت، اشکال ندارد بلکه مستحب است؛ البته با دسترسی به روحانی به غیر روحانی اقتدا نشود.»

اقامه نماز جماعت دونفره چه تاثیری بر روابط زوجین دارد؟

 دکتر علی اکبر مرتضوی کیاسری روانشناس و رئیس انجمن مراکز مشاوره و روانشناسی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فارس گفت: اقامه نماز جماعت در خانه در واقع افزایش بهره روی در معنویات است از طرفی این افزایش بهره وری در بعد عاطفی نیز اتفاق می افتد.چرا که اقتدا زن به شوهرش نوعی مُهر تایید به شاکله ی شخصیتی او می باشد. این عمل حاوی یک پیام از طرف خانم به آقا است که می گوید من آنقدر تو را باور دارم آنقدر تو را دوست دارم و به تو تکیه دارم که همراه تو در محضر خدا حاضر می شوم.

دکتر مرتضوی کیاسری در ادامه بیان کرد: یکی از نیازهای روانشناسی افراد نیاز به تحسین و تکریم است در همین راستا اقتدا زن به شوهرش نوعی تکریم و گرامی داشت شخصیت او به حساب می آید با این پیام که من آنقدر تو را قبول دارم که با نردبان وجود تو کار آسمانی ام را به سمت خدا می فرستم.

رئیس انجمن مراکز مشاوره و روانشناسی ایران تاکید کرد: البته این عمل نباید به صورت نمایشی و ابزاری باشد برای مثال اگر زوجی برای نشان دادن سطح عالی روابط شان به دیگران نماز جماعت دو نفره برپا کنند نمازشان صحیح نیست چرا که خلوص نیت نداشتند. به بیان دیگر زن باید به نیت تقرب به خدا و بهره مندی پاداش نماز جماعت به همسرش اقتدا کند نه به نیت تکریم شخصیت او یا بهبود روابط شان!

 

برگزاری نماز جماعت در خانه چه تاثیری بر توجه و گرایش فرزندان به اقامه نماز دارد؟

دکتر علی اکبر مرتضوی کیاسری در پاسخ به این پرسش که اقامه نماز جماعت چه تاثیری در پایبندی فرزندان به اقامه نماز دارد به خبرنگار فارس گفت: خدا به پدر و سرپرست خانواده این اختیار را داده که در رابطه با اقامه نماز به اعضای خانواده خود فرمان بدهند البته منظور از این سخن یک فرمان ملایم و مداوم است برای مثال پدر به فرزندش می گوید: عزیز دلم نمازت فراموش نشود! اما این مسئله شاید خوشایند بعضی از اعضای خانواده نباشد و آن را مداخله گری به حساب بیاورند. در نتیجه برپایی نماز جماعت به صورت خانوادگی و در فضای خانه چون به شکل فراخوان جمعی است از ایجاد همچین ذهنیتی جلوگیری می کند‌.

وی در ادامه گفت: اقامه نماز جماعت در خانه می تواند نوعی تمرین همگانی برای افرادی باشد که در برپایی نماز سهل انگارند و یا نوعی آموزش برای کسانی که شکل صحیح نماز را نمی دانند .همچنین نماز جماعت بسیار فضلیت دارد و اجرا آن در نظام خانواده به دلیل نمود نقش های تربیتی نماز بسیار کار شایسته ای است.

رئیس انجمن مراکز مشاوره و روانشناسی ایران افزود:بهترین روش آموزش،آموزش غیر مستقیم است.در مسئله تربیت کودکان و پایبندی آنها به نماز، اجرای نماز جماعت در نظام خانواده می تواند نوعی آموزش غیر مستقیم باشد.درواقع یک  رفتار الگویی برای فرزندان مان به نمایش گذاشته می شود. پدر واعضای خانواده هنگامی که به اقامه نماز می ایستند در کودک یک انگیزه و برانگیختی برای تقلید آن رفتار ایجاد می شود. در اسلام علاوه بر اینکه مسئله امر به نماز وجود دارد بحث تمرین کودکان به نماز نیز مطرح است. همانطور که پیامبر اسلام صلی الله می فرمایند مُرُوا صِبیانَکُم بِالصَّلاهِ  فرزندان خود را به نماز تمرین دهید  برگزاری نماز جماعت در بستر خانواده می تواند تمرین بسیار خوبی برای کودکان در مسئله نماز باشد. 

 

شرایط امام جماعت چیست؟

امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند، و نیز اگر ماموم مرد است امام او هم باید مرد باشد و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را می فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست و احتیاط واجب آن است که امام زن نیز مرد باشد.

کسى که ایستاده نماز مى‏ خواند نمى‏ تواند به کسى که نشسته یا خوابیده نماز مى‏ خواند اقتدا کند و کسى که نشسته نماز مى‏ خواند نمى‏ تواند به کسى که خوابیده نماز مى‏ خواند، اقتدا نماید.

 کسى که نشسته نماز می‏ خواند می تواند به کسى که نشسته نماز می خواند اقتدا کند و همچنین کسى که خوابیده است مى‏تواند به کسى که نشسته نماز مى‏ خواند اقتدا کند ولى کسى که نشسته نماز مى‏ خواند نمى‏ تواند به کسى که خوابیده نماز مى‏ خواند، اقتدا نماید.

اگر امام جماعت به واسطه عذرى با تیمم یا با وضوى جبیره‏ا ى نماز بخواند مى‏ شود به او اقتدا کرد ولى اگر به واسطه عذرى با لباس نجس نماز مى ‏خواند بنابر احتیاط واجب نباید به او اقتدا کرد.

اگر امام مرضى دارد که نمى‏ تواند از بیرون آمدن بول و غائط خوددارى کند بنابر احتیاط واجب نمى‏ شود به او اقتدا کرد.

 بنابر احتیاط واجب هم به کسى که مرض خوره یا پیسى دارد، نباید امام جماعت‏ شود.