مزایای جسمی و روحی روزه‌داری

دسته: طب سنتی
بدون دیدگاه
شنبه - ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

گرسنگی که صد دوا داردخداشناس، محقق طب اسلامی در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: امام صادق(ع) به واسطه پدرانشان، از امیرالمؤمنین(ع) نقل فرمودند: «عَلَیْکُمْ فِی شَهْرِ رَمَ َضانَ بِکَثْرَهِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُعَاءِ فَأَمَا الدُعَاءُ فَیُ ْدفَعُ عَنْکُمْ ِبهِ الْبََلاءُ وَ أَمَا الِاسْتِغْفَارُ فَتُمْحَى ِبهِ ذُنُوبُکُمْ؛ بر شما باد در ماه رمضان به کثرت استغفار و دعا که با دعا، بلا از شما دفع می‌شود و با استغفار، گناهانتان محو می‌گردد».
وی افزود: اما جسم که در مسیر طاعت و عبادت، َمرکب روح است، باید به سلامت باشد تا هم حظّ خویش را از این پرهیز یک ماهه، برگیرد و سلامتی‌اش افزون شود و هم، یاریگر روح باشد در قیام به وظایف شرعی.

نه گفتن به خواهش‌های نامطلوب
این محقق طب اسلامی بیان کرد: روزه در واقع نه گفتن به خواهش‌های نامطلوب نفسانی است و در واقع روزه تمرینی است برای نه گفتن در برابر خواهش‌های روحی نازیبا از جمله گناهان چشم و گوش و فکر و هم در برابر درخواست‌های جسمانی غلط(پرخوری، پرنوشی، پرخوابی و …).
خداشناس با بیان اینکه به عبارت ساده‌تر، ماه صیام، دوره پرهیز و رژیم است و این پرهیز، پرهیز روحی و جسمی است، تصریح کرد: اما متاسفانه در عمل برای خیلی از انسان‌ها اتفاقات دیگری می‌افتد، گذشته از این که به لحاظ روحی در این ماه پیشرفت میکنیم یا پسرفت، در بعد جسمانی، در طول ماه مبارک، بیشتر میخوریم، بیشتر می‌نوشیم و بیشتر می‌خوابیم.
وی افزود: به نظر می‌رسد که نکته‌های بدیهی در مورد ضرورت تقوای جسمی و روحی در ماه مبارک، نیاز به تذکر مکرر دارند تا برای ما تبدیل به رفتاری دائمی شوند.

مزاج روزه‌داری
این محقق طب اسلامی تصریح کرد: روزه باعث غلبه گرما و خشکی در بدن می‌شود و در واقع خلط صفرا را افزون می‌کند و این حرارت ایجاد شده، به تدریج در تمام عروق و منافذ بدن رسوب کرده و اخلاط غلیظ و فاسد را سوزانده دفع می‌کند.
خداشناس ادامه داد: روزه‌داری اگر با شرایط آن همراه باشد، بدن را پاکیزه و سبک می‌کند و حتی اثری عمیق‌تر از انواع درمان‌های پاک کننده مانند حجامت و فصد و خوردن مسهلات و … دارد.
وی خاطرنشان کرد: گرمای ایجاد شده توسط روزه به قدری زیاد است که آب دهان روزه‌دار می‌تواند یک مار را از پای درآورد، بنابراین، روزه‌داری می‌تواند پیشگیری‌کننده و درمان‌کننده هر بیماری باشد.
این محقق طب اسلامی بیان کرد: بر خلاف تصور عمومی و توصیه‌های پزشکی امروزی، در شریعت اسلامی، غذا خوردن، محدود به دو وعده، آن هم در ابتدای روز و ابتدای شب(صبحانه و شام) است و حضرات معصومین(ع) مکررا از خوردن غذا در میانه روز(ناهار)، نهی کرده و آن را موجب فساد بدن معرفی کرده‌اند.
خداشناس یادآور شد: در قرآن کریم نیز آمده است که اهل بهشت، صبح و شب، غذا می‌خورند؛ بنابراین، برای حفظ سلامتی خود، باید سعی کرد رویه ماه مبارک رمضان یعنی خوردن غذا در ابتدای روز و شب(صبحانه و شام) و پرهیز از خوردن غذا در میانه روز(ناهار) را ادامه داد.
انتهای پیام


نوشته شده توسط: - 29348 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱
برچسب ها:
دیدگاه ها