دولت ورود نوشت‌افزار با ارز نیمایی را محدود کند

دسته: قاچاق کالا
بدون دیدگاه
جمعه - ۲۲ شهریور ۱۳۹۸

فرهاد طهماسبی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: با توجه به این‌که حدود ۱۲ میلیون دانش‌آموز و ۵ میلیون دانشجو در کشور داریم، بازار نوشت‌افزار بازار بالقوه بزرگی است که نیاز است در آن به رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی توجه بیشتری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس آمارها ۴۰ درصد نوشت‌افزار مصرفی در ایران تولید داخل است و این در حالی است که آمارهای دیگر گویای این است که تولیدکنندگان می‌توانند ۱۰۰ درصد نیاز کشور را تأمین کرده و واردات این محصول را ممنوع کنیم درحالی‌که اکنون وضعیت این‌گونه نیست و آن ۶۰ درصد در حال حاضر کالاهای خارجی استفاده می‌کنند که ممکن است کیفیت آن‌ها خیلی باکیفیت کالاهای تولید داخلی نیز تفاوتی نداشته باشد.

طهماسبی با اشاره به این‌که بحث حمایت از تولید نوشت‌افزار ایرانی می‌تواند به رونق تولید کمک کرده و آن ۶۰ درصد مصرف کالاهای خارجی را در این بخش پوشش دهد، اظهار کرد: می‌توان گفت به‌اندازه ۴۰ درصد اشتغال ایجاد می‌کنیم و رقم قابل‌توجهی از نیروی کار ما جذب کار می‌شود و از میزان بیکاری کاسته می‌شود و درعین‌حال مصرف‌کننده ایرانی از کالای ایرانی استفاده می‌کند اگر موردتوجه مسئولین حوزه صنعت و تجارت قرار بگیرد می‌تواند در تحقق شعار سال که «رونق تولید» است به‌صورت عملی و کاربردی مورداستفاده قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: هرگونه تولید داخلی ازجمله تولید نوشت‌افزار به این موضوع کمک می‌کند که از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم، یعنی یا ارزی از کشور خارج نمی‌شود یا اگر خارج شود برای تهیه مواد اولیه موردنیاز بوده و بسیار ناچیز است و ما می‌توانیم ارز کالای تولیدشده را ذخیره کرده و در جای دیگر مورداستفاده قرار دهیم که این خود نیز به شکوفایی اقتصاد کشور کمک می‌کند.

وی با بیان این‌که برای رسیدن به رونق اقتصادی باید تراز اقتصادی هر کشوری مثبت باشد، تصریح کرد: به این معنا که میزان واردات کمتر از میزان صادرات آن کشور باشد که درزمینه ٔ نوشت‌افزار اگر این کار را انجام دهیم و از تولید نوشت‌افزار ایرانی حمایت کنیم این امر نیز تحقق پیدا می‌کند.

طهماسبی با بیان این‌که ۶۰ درصد نوشت‌افزار مصرفی ما وارداتی است که از کشورهای آسیای شرقی مانند چین، هنگ‌کنگ، سنگاپور، ویتنام، تایوان و از کشورهای اروپایی وارد می‌شود، اظهار کرد: همان‌گونه که در کل دنیا مرسوم است، کشور ما نیز کالایی که صادر می‌کند سعی می‌کند از آن بهره‌برداری فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی داشته باشد و اگر یک بازار ۶۰ درصدی نوشت‌افزار در اختیار نوشت‌افزارهای بیگانه باشد، طبیعتاً برای سلایق و ذائقه‌های کودکان، جوانان و نوجوانان ما در قالب این نوشت‌افزار کار فرهنگی و حتی کار سیاسی نیز می‌کنند و مفاهیم و ارزش‌های نامطلوبی را که می‌تواند به ارزش‌ها و هنجارهای جامعه ما لطمه بزند را از طریق این نوشت‌افزارها وارد می‌کند و به نسل جوان و نوجوان ما ارائه داده و آن‌ها را در معرض انتخاب قرار می‌دهد و طبیعتاً با توجه به جاذبه‌های بصری که در کارها استفاده می‌کنند و رعایت اصول روان‌شناختی و جامعه‌شناسی و مدیریتی که در تولید خود دارند از نظر هجوم فرهنگی اثرگذار هستند.

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان این‌که حداقل ۲۰ میلیون نفر به‌صورت مستقیم از نوشت‌افزارها استفاده می‌کنند، عنوان کرد: این موضوع به‌خودی‌خود یک معضل است که در کنار معضل‌های دیگر مانند فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه قرار می‌گیرد و کار تزریق فرهنگی را انجام می‌دهد، اگر ما در این بخش برنامه‌ریزی قوی و محکم داشته باشیم می‌توانیم حداقل روزنه نفوذ فرهنگی دشمنان جمهوری اسلامی را در همین نقطه ۶۰ درصدی ببندیم.

وی با بیان این‌که برای رونق تولید در این بخش باید حمایت‌های دولتی را در کنار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار دهیم، عنوان کرد: دولت موظف است برای رونق تولید در بخش نوشت‌افزار حمایت‌ها و تسهیلات لازم را به سرمایه‌گذار ارائه دهد، اکنون برخی از کارخانه‌های نوشت‌افزار را داریم که با یک‌سوم ظرفیت تولیدی خود در حال فعالیت هستند چون در بازار خریدار ندارند که در اینجا دولت باید سیاست‌های حمایتی اعمال کند و ورود نوشت‌افزار را حتی با ارز نیمایی که ارز آزاد است، محدود کند.

طهماسبی با بیان این‌که دولت با اعمال ممنوعیت‌های وارداتی می‌تواند به رونق تولید در این بخش کمک کند، اظهار کرد: همچنین دولت می‌تواند با ارائه راهنمایی‌های فکری و مشاوره‌های مدیریتی به این بخش کمک کند و با ارائه تسهیلات مالی، چراکه کارخانه بدون سرمایه در گردش نمی‌تواند در صحنه تولید بماند لذا دولت باید برای کارخانه‌ها سرمایه در گردش ایجاد کند، سیستم بانکی می‌تواند پرداخت وام‌های خُرد را محدود کند و در قبال آن به بخش تولید کمک کند که این کار باید در سیاست‌های کلان انجام شود، یعنی در ابتدای هر سال سهم هر بخش را مشخص کند که باید با محاسبات دقیق پیامدها و آثار انجام شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: از طرف دیگر خود سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی که دست‌اندرکاران تولید نوشت‌افزار هستند برای مقابله با تهاجم فرهنگی باید از متخصصین فن در تولید خود استفاده کنند، باید از روانشناسان، متخصصان علوم تربیتی، جامعه‌شناسی و تبلیغات کمک بگیرند و حداقل تیم مشاوره چهار نفره برای انتقال مفاهیم و ایجاد جذابیت در شکل تولیدات خود در کارگاه‌های تولیدی داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که تحقق این امر عزم و همت ملی بین دولت، بخش تولیدکننده و مردم را می‌طلبد، اظهار کرد: اگر همه این اتفاقات دست‌به‌دست هم داده و اتفاق بیافتند با رونق قابل‌توجهی از لحاظ تولید کالا و محتوای انقلابی، ایرانی و اسلامی مواجه خواهیم شد.

طهماسبی ادامه داد: مردم در حمایت از تولید ملی نقش اساسی دارند که رسانه‌ها باید مردم را در این بخش توجیه کنند، چراکه اگر پیراهن ایرانی را بپوشیم بهتر از این است که پیراهن با برندهای معروف بپوشیم.

این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: ما باید تاریخ کشورهایی که استقلال پیدا کردن را مطالعه کنیم، به‌عنوان‌مثال هندی‌ها به‌هیچ‌وجه از لباس اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها نیز از غذای اروپایی‌ها استفاده نکردند، چراکه نمی‌خواستند کشورشان در نهضت تولید مواد غذایی جا بماند، ما نیز باید این فرهنگ را در جامعه جا بیندازیم.

وی با اشاره به این‌که فرهنگ‌سازی درزمینه ٔ حمایت از تولید ملی باید از مسئولین شروع شود، اظهار کرد: زمانی که مسئولین درجه اول ما در سطح کشور و استان‌ها حاضر نیستند از خودروی ایرانی استفاده کنند و حاضر نیستند از امکانات ایرانی در منازلی که به‌صورت رایگان در اختیارشان است، استفاده کنند، طبیعی است که جامعه نیز نمی‌پذیرد که کالای داخلی باکیفیت است و از آن استفاده کنند.

طهماسبی با بیان این‌که چه اشکالی دارد مسئولان ما در سطح استان‌ها با پراید جابه‌جا شوند، چه اشکال دارد خانه‌های آن‌چنانی نداشته باشند، به تأثیرگذاری مسئولان در جامعه اشاره و اظهار کرد: وضعیت مسئولان از طریق رسانه‌ها رصد و بررسی می‌شود و در فضای مجازی نیز مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند، لذا این فرهنگ‌سازی ابتدا باید از مسئولین شروع شود و بعدازآن و به‌تدریج از طریق رسانه‌ها به مردم گفته شود که همه یکی هستیم و باید کاری کنیم کشورمان به استقلال برسد که راه استقلال ما رونق تولید و تولید محتوا است.

وی با تأکید بر این‌که نبض تغییرات اجتماعی و فرهنگی در جامعه ایران نبض تغییرات به سمت استقلال‌خواهی و رونق تولید و ایستادن بر سر پای خود در رفتارهای مسئولین حکومتی نهفته است، اظهار کرد: همان‌گونه که امام علی (ع) فرمودند؛ مردم تحت تأثیر ملوک خود قرار می‌گیرند، مسئولان ما که از تولید ایرانی استفاده نمی‌کنند، آن‌ها که زندگی‌های آن‌چنانی دارند، آن‌ها که به دنبال کسب مال و ثروت به هر طریقی هستند، نمی‌توانند به جامعه بگویند که شما این کار را نکنید.

طهماسبی تأکید کرد: مسئولانی که سوار خودروهای خارجی و وارداتی می‌شوند و حاضر نیستند سوار خودروهای نامطمئن داخلی شوند این‌ها به جامعه می‌گویند که ما این هستیم، بنابراین جامعه این تغییرات مثبت در راستای حمایت از تولید ملی را نمی‌پذیرد.

انتهای پیام


نوشته شده توسط: - 32111 مطلب
پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۰
برچسب ها:
دیدگاه ها